כיצד לעצב מקום עבודה כדי לעודד יצירתיות?

מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות הוכיחו את הקשר בין עיצוב נכון של מקום העבודה לבין שיפור משמעותי בתפוקת העובדים, בפריון העבודה הכללי ובתחושות החיוביות של העובדים והמנהלים בארגון. מחקר מעמיק שבוצע על ידי ארגון DMI (Design Management Institute) מגלה כי עיצוב המשרד על ידי אנשי מקצוע מיומנים מעודד את היצירתיות בקרב העובדים ומגביר באופן משמעותי את פריון העבודה שלהם.

לכן, חלפו הימים בהם בעלי העסקים השקיעו רק בריהוט סטנדרטי, כיום לא ניתן להסתפק רק בכיסא עם משענת אורטופדית ובשולחן עבודה סטנדרטי. יש לעצב את המשרד כדי לעודד יצירתיות, לגרום להנעת העובדים והמנהלים, לאגד את העובדים לצוות מלוכד ונאמן למעסיק, ולטפח תחושת שייכות למותג בקרב העובדים והלקוחות המבקרים במשרד.

מאפייני המשרדים שתומכים באווירה יצירתית ויצרנית

עובדים רבים מבלים כמעט שליש מחייהם במקום עבודתם, לכן המשרד הפך לביתם השני, וחברות ההייטק היו בין הראשונות שזיהו את חשיבות העיצוב ככלי לעידוד ולפיתוח יצירתיות ותחושה טובה כללית המשפרת את תפוקת העובדים. כאשר משווים בין יצירתיות ותפוקת העובדים במשרד מעוצב לבין עובדים במשרד סטנדרטי ללא עיצוב מיוחד, רואים היטב את ההבדלים המשמעותיים מבחינת פריון עבודה, שביעות רצון של העובדים והלקוחות ובתוצאות העסקיות של הארגון.

המאפיינים הכלליים של משרד מעוצב התומך ביצירתיות ותפוקה בעבודה הם:

  • ביטחון ותחושה טובה – משרד מעוצב מציע אווירה נעימהותורם לתחושה שייכות בקרב העובדים. העיצוב משרה ביטחון אצל העובדים, מגביר את האמון כלפי המעסיק ומבטיח אינטימיות ושיתופי פעולה פוריים בין חברי הצוות.
  • צביון אישי – משרד מעוצב מבטיח שמירה על צביון אישי וקבוצתי, תורם ללכידות בין העובדים ויוצר תרבות ארגונית ייחודית הנחוצה להצלחת העסק ולמיתוגו.
  • אופטימיות וחשיבה חיובית – עיצוב נכון של מקום העבודה מקנה תחושה של אופטימיות ומבטיח חשיבה יצירתית וחיובית בקרב העובדים והמנהלים.
  • אנרגיה חיובית – מעסיק המשקיע בעיצוב מקום העבודה משפר את האנרגיה בקרב עובדיו ויוצר התלהבות המביאה לשיפור ניכר בתוצאות העסקיות.
  • לחשוב מחוץ לקופסה – עיצוב מקום העבודה מעודד חשיבה יצירתית, וכיום כבר ידוע כי עובדים החושבים מחוץ לקופסה מובילים את הארגון להצלחה.

אלמנטים חשובים בעת עיצוב מקום העבודה

הניסיון המקצועי מוכיח כי משרד מעוצב משפר את תחושת הביטחון ויוצר אמון ונאמנות למעסיק. עובדים המרגישים טוב במשרד רותמים את כל היכולות שלכם כדי להבטיח את הצלחת העסק, הם נהנים מביטחון מלא במעסיק, מתחושות חופש ואמון, והם עובדים בהתלהבות ומחפשים פתרונות יצירתיים לשיפור ולייעול העבודה.

לכן, כאשר מתכננים את העיצוב יש להתייחס לאלמנטים הבאים:

  • ריהוט פונקציונלי ונוח – הריהוט המשרדי חייב להתאים לגופו של העובד ולהבטיח לו נוחות ובריאות מקסימלית. אפשר לבחור ריהוט פונקציונלי המבטיח עבודה נוחה ושמירה על סדר וארגון.
  • אזור מנוחה –אזור מנוחה מאפשר לעובדים לשתף רעיונות באווירה נינוחה ורגועה, ומעבר לכך העובד יכול לנוח כמה דקות, להתרענן ולחזור מלא מרץ לשולחן העבודה שלו.
  • חלוקה פנימית נכונה – בכל משרד יש אזורים רועשים ואזורים שקטים יותר, לכן חשוב לתכנן את המשרד נכון ולבנות חדרים שקטים בהם אפשר להתרכז ולעבוד ללא רעש והפרעה, ואת האזורים "הרועשים" אפשר לתכנן בצורה של אופן ספייס עם מחיצות ופתרונות אקוסטיים.
  • תאורה טבעית – מומלץ לתכנן חלונות גדולים המאפשרים כניסה של אור טבעי, האור הטבעי ממריץ, תורם ליצירתיות ובריא יותר.
  • צמחייה ירוקה – חשוב להוסיף לתוכנית העיצוב של המשרד עציצים וצמחים המעודדים חשיבה יצירתית ומקרבים את הטבע למקום העבודה. הצמחים מרגיעים, יוצרים תחושה ביתית והם משפרים את האווירה הכללית במשרד.
  • פריטי אמנות – מומלץ לשלב יצירות אמנות בחללים שונים במשרד, אמנות מעודדת יצירתיות, מפתחת חשיבה ותורמת לתחושה חיובית.
  • צבעים אופטימיים – מאחר והעובדים מבלים שעות ממושכות במשרד חשוב להשתמש בצבעים חמים, אופטימיים ומרגיעים כמו צהוב וכתום. כדאי לשלב גם צבעים המעודדים יצירתיות ומספקים תחושה של שלווה כמו ירוק וכחול.
  • תקרה גבוהה – כדאי לתכנן משרד עם תקרה גבוהה מהסטנדרט, התקרה הגבוהה מעוררת תחושות טובות, מראה מלכותי ויוקרתי, וגם האוורור ופיזור הרעשים טוב יותר.

אלמנטים משחקיים

מחקרים בדקו את השפעת האלמנטים המשחקיים במשרדים, המשחקים יוצרים תחושת חופש ומזכירים את הילדות, הם מעודדים יצירתיות, אופטימיות והנאה בקרב העובדים. לכן, בתהליך עיצוב המשרד כדאי ליישם אלמנטים משחקים כמו קירות מגנטיים, שחמט, עמדת משחקי וידאו וכו'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *