שיפוץ בתי מגורים במסגרת תמ"א 38

לא מעט מומחים ואנשי מקצוע מזהירים אותנו בשנים האחרונות מפני רעידת אדמה חזקה הצפויה בישראל וההרס הרב שתגרום. הנזק ייגרם בשל אי עמידותם של מבנים רבים בארץ בפני רעש אדמה חזק. בהתאם לכך גובשה לפני מספר שנים תוכנית מקיפה וחשובה – תמ"א 38 – שנועדה לשפץ ולחזק מבנים לקראת רעידות בעוצמות חזקות.

מה היא תמ"א 38?

תוכנית המתאר הארצית לטובת חיזוק מבנים קיימים בפני רעידות ורעשי אדמה – היא תמ"א 38 – באה למעשה לעשות סדר בתו התקן הישראלי לעמידות מבנים. התו העדכני ביותר, שקובע את הסטנדרט בענף הבנייה, הוחל בשנת 1975, אך ככל הנראה עד תחילת 1980 נבנו עדיין מבנים על פי הסטנדרטים הישנים. לכן, הם אינם ערוכים לרעידת אדמה חזקה.

מאחר והמדינה אינה יכולה לעמוד בעלויות השיפוצים של כל המבנים הישנים בישראל, תוכנית המתאר הארצית מעודדת קבלנים ובעלי מבנים להשקיע מכספם בחיזוק. כדי לעודד את המהלך, מקבלים היזמים תמריצים, בדמות תוספות בנייה שיישארו בבעלות היזם:

  • הוספת יחידות דיור בגג או בקומת העמודים של המבנה
  • הרחבה של יחידות קיימות (אם הדבר אפשרי)
  • הוספה של מרפסת

זכויות הבנייה במסגרת תמ"א 38 אינן דורשות מהיזם להגיש תוכנית מפורטת מהוועדה לתכנון ובנייה, מה שמקל עוד יותר על המהלך. היתרון הגדול בתוכנית זו מתבטא בכך שבתים ישנים לא יזכו רק לחיזוק חשוב וקריטי, אלא גם יחודשו, ישודרגו וישנו פניהם במסגרת העבודות.

השוואה בין תמ"א 38 לפרויקט פינוי בינוי

כשמשווים בין תמ"א 38 לבין פרויקט פינוי בינוי, יש לבחון זאת משתי זוויות: זו של הקבלן המבצע וזו של דיירי המבנה. בניגוד לתמ"א 38, פרויקט פינוי בינוי כולל הרס עד היסוד של מבנה קיים ובמקומו הקמת מבנה חדש לחלוטין – ויש לכך משמעויות רבות לשני הצדדים.

מבחינת הקבלן, ייתכן ודווקא פרויקט פינוי בינוי יהיה משתלם יותר. המבנה החדש יהיה גם הוא מחוזק ועמיד מפני רעידות אדמה, כמו במסגרת תמ"א 38, רק שפינוי בינוי יאפשר לו חופש פעולה רב יותר. במילים אחרות, הקבלן יוכל לבנות יותר יחידות דיור ויותר קומות, וכך למקסם את הרווח מהפרויקט שלקח על עצמו.

מבחינת הדיירים, כנראה שתמ"א 38 תהיה מועילה וכדאית יותר. ראשית, הם אינם צריכים להתפנות מבתיהם, על אף העבודות שמתבצעות במבנה. שנית, אלו עבודות קצרות הרבה יותר שאמורות להשיג תוצאה טובה ואיכותית מספיק: מבנה מחוזק בכל חלקיו, תוך כדי שיפוץ ו'קוסמטיקה' בחלקים רבים.

מומלץ לפנות לקבלת שירות מטעם עו"ד פינוי בינוי

כפי שניתן להבין מההשוואה הקצרה שניתנה כאן, פרויקט פינוי בינוי סבוך ובעל משמעויות גדולות הרבה יותר מאשר תמ"א 38. מבחינתכם, דיירי הבניין, חשוב להבין בדיוק מה נדרש מכם ולוודא שהיזם אינו מנסה להסתיר פרטים חשובים שעשויים להשפיע עליכם מאוחר יותר. לכן, מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד פינוי בינוי, שילווה אתכם מהגשת הבקשה הראשונה ועד לסיום הפרויקט.

טיפים לסיכום

בין אם הבניין שלכם משתתף בפרויקט תמ"א 38 ובין אם בתכנית פינוי בינוי, אתם יכולים להשיג את המיטב מהמהלך. בעזרת עורך דין מומחה בתחום הנדל"ן, תוכלו לדרוש שיפוץ נרחב, הוספת מעלית, מרחבים מוגנים ואף חנייה נוספת – שישדרגו את איכות החיים שלכם בצורה משמעותית מבלי להשקיע סכומי כסף גדולים לטובת העניין.

קריאה נוספת מומלצתבניין עם עתיד חזק: תמ"א 38 – התוכנית לחיזוק מבנים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *