תאורה חסכונית לבית

תאורה לבית הינו נושא מרכזי וחשוב בעת מעבר לבית חדש או עיצוב הבית מחדש. כושר ייצור החשמל של מדינת ישראל לוקה בחסר. מצב בעייתי זה מחייב את המשק הישראלי לחשוב בצורה יצירתית ולשקול כל צעד אפשרי אשר ביכולתו להוריד את רמת הביקוש לחשמל בשעות השיא. למעשה, נקיטת צעדים שונים לייעול צריכת החשמל במרחב הביתי, לרבות באמצעות חיסכון בחשמל על-ידי שימוש בנורות תאורה חסכוניות, עשויה להועיל למשק הישראלי כולו.

הצעת חוק של חברת הכנסת אסתרינה טרטמן אשר הוגשה לאחרונה, מציע לחייב מוסדות ציבור לעבור לתאורה חסכונית ולהחליף, בעקבות כך, את נורות הליבון הרגילות והמסורתיות בנורות תאורה חסכוניות מסוג פלורוסנטים (CFL). למרות זאת, יש המתריעים כי דווקא תאורה חסכונית מסוג פלורסנט מסוכנת לבריאות ואף עלולה לגרום לסרטן. פרופסור אברהם חיים, ראש החוג לביולוגיה אבולוציונית וסביבתית באוניברסיטת חיפה, טוען כי קיימים למעלה מחמישים מחקרים המעידים כי תאורה מלאכותית של נורות פלורסנט עלולות להזיק לבריאות. עוד הוא טוען כי תאורה מלאכותית זו מחלישה את המערכת החיסונית בהדרגתיות וכי קיים קשר בין שימוש בתאורת פלורסנט לבין תחלואת סרטן.

השימוש בנורות תאורה מלאכותיות אמנם נמצא בחסכוני יותר בצריכת החשמל. אך יחד עם זאת, חשוב שנתייחס, בין היתר, לדבריו של פרופסור חיים. בין אם מדובר בטענה נכונה ומהימנה, ובין אם מדובר בקשר בלתי ישיר, בחירת תאורה נכונה היא היבט חשוב בעיצוב הבית מחדש, וחשוב שנמשיך לבחון אפשרויות יצירתיות להורדת צריכת החשמל במשק הישראלי בכלל וחיסכון בצריכת חשמל כתוצאה מנורות תאורה חסכוניות בפרט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *